BanerSDS

środa, grudzień 04, 2024

SDS

Uczestnicy Środowiskowego Domu Samopomocy w Stróżach biorą udział w zajęciach i treningach, których celem jest zwiększenie zaradności i samodzielności życiowej oraz integracja społeczna. Rodzaj i zakres zajęć jest dostosowany do indywidualnych potrzeb uczestników. Dla każdego uczestnika opracowany jest indywidualny plan postępowania wspierająco – aktywizującego. Proponowany plan postępowania wspierająco- aktywizującego ma pomagać uczestnikom w rozwoju możliwie najwyższego stopnia ich autonomii oraz wspierać ich środowisko rodzinne. Postępowania wspierająco- aktywizujące realizowane przez Dom odbywają się w następujących pracowniach:


- pracownia kulinarna;
- pracownia terapii zajęciowej;
- pracownia rehabilitacji ruchowej;
- pracownia poradnictwa indywidualnego;
- pracownia komputerowa;
- pracownia umiejętności społecznych.

Terapia na zajęciach dydaktycznych odbywa się poprzez pogadanki tematyczne, teatroterapię  (przygotowanie podopiecznych do występów artystycznych, uczenie zachowania na scenie, obycia z mikrofonem, pokonywanie nieśmiałości), biblioterapię oraz zdobywanie niezbędnych w życiu codziennym umiejętności praktycznych.

Liczne występy budują pozytywną samoocenę podopiecznych i zadowolenie z siebie. Wspólne prowadzenie kroniki ŚDS pozwala na zatrzymywanie wspomnień licznych wyjazdów, imprez okolicznościowych czy innych zdarzeń ważnych dla życia Domu. Pogadanki pozwalają na wzbogacanie wiedzy podopiecznych nt. świąt, tradycji, obrzędów, bieżących wydarzeń. Niekiedy pogadanki mają charakter prozdrowotny (m.in. poznanie skutków nałogowego palenia tytoniu, picia alkoholu, zażywania nadmiernej ilości leków). Nauka umiejętności praktycznych obejmuje m.in. naukę liczenia, załatwiania spraw urzędowych, znajomość wartości pieniądza.

Wykonywanie zadań logicznych (np. krzyżówek, wykreślanek, sudoku) pozwala na usprawnianie zdolności koncentracji uwagi, poszerzanie zakresu wiedzy o świecie oraz ćwiczenie koordynacji wzrokowo-ruchowej. Ponadto zajęcia pozwalają na poszerzanie zasobu słownictwa, naukę czytania tekstów ze zrozumieniem, wypowiadania się na konkretny temat, kształtują kulturę osobistą i życzliwość względem innych.

27788557 1296047743829819 7690928516029964472 o

18768612 1096889097079019 3519778237579606792 o

 17097878 218632851944846 9132398611566840523 o

17632257 1042322775868985 3014559292256731787 o

Zajęcia w pracowni komputerowej prowadzone są za pomocą różnych metod i form pracy dostosowanych indywidualnie do uczestników w zależności od stopnia ich niepełnosprawności oraz umiejętności pisania i czytania. Podopieczni uczą się praktycznej obsługi komputera, poznają podstawowe programy do pisania pism, malowania rysunków, a także korzystają z urządzeń tj. drukarka, ksero, skaner, aparat fotograficzny, laminator, bindownica.

Obsługa komputera oraz umiejętność jego zastosowania zwiększa możliwość w funkcjonowaniu społecznym. Pracownia wyposażona jest w 4 komputery oraz stałe łącze internetowe, który umożliwia swobodny dostęp do sieci.  Uczestnicy poznają wirtualny świat Internetu, uczą się korzystać z różnych wyszukiwarek, zakładają konta elektroniczne, wysyłają maile. W wolnych chwilach korzystają z gier komputerowych, które rozwijają spostrzegawczość, refleks, koncentracją uwagi, a przy tym ćwiczą umiejętności manualne.

DSC 1665

DSC 1667

W ramach zajęć rękodzielniczych podopieczni wykonują prace artystyczne zróżnicowanymi technikami, dostosowanymi do swoich zainteresowań i możliwości.

Zajęcia umożliwiają rozwijanie pasji artystycznych i pomagają w wyrażaniu emocji, odreagowaniu negatywnych przeżyć i sprzyjają relaksacji. Zajęcia w pracowni rękodzielniczej mają na celu rozwijanie wyobraźni, zdolności koncentracji uwagi, koordynacji wzrokowo-ruchowej, spostrzegawczości, precyzji w działaniu, sumienności oraz kształtowanie sprawności manualnej w zakresie motoryki małej. Wykonywanie prac buduje pozytywną samoocenę
i wiarę we własne możliwości, a także rozwija zdolność współpracy.

Podczas zajęć utrwalane są zasady bezpieczeństwa i higieny pracy (m.in. przygotowanie stanowiska pracy, dbanie o czystość i bezpieczeństwo swoje i innych). Podopieczni korzystają z możliwości nauki szycia na maszynie, wyszywania (haft supełkowy, płaski i krzyżykowy), wykonywania kartek okolicznościowych i ozdób świątecznych oraz prac z krepiny, bibuły, darów natury, metodami decoupage, scrapbookingu, quilingu, sospeso  i innymi. Zachęcani są do twórczego myślenia poprzez własny wkład w projektowanie prac, wymyślanie wzorów do wyszywania, dobieranie materiałów, kolorów itp.

Prace wykonane przez uczestników biorą udział w różnych konkursach.

DSC 1645

23737802 325846787890118 645896159831960904 o

22553285 313197605821703 5725088703993366402 o15271756 944442492323681 4779281383518908135 o

Zadaniem rehabilitacji jest usprawnianie podopiecznych i przygotowanie ich do pracy w pozostałych pracowniach. Zajęcia w tej pracowni obejmują ćwiczenia ogólnokondycyjne oraz indywidualne ćwiczenia.

W ramach wykonywanych ćwiczeń uczestnicy mają do dyspozycji: atlas, maty, rowery treningowy, bieżnię, UGUL z osprzętem, matę masującą, orbitrek, rotator kończyn górnych oraz dolnych. Udział w zajęciach pozwala uczestnikom dbać o swoją kondycję fizyczną, rozładować emocje, rozluźnić i odprężyć się od typowych zajęć tematycznych. W pracowni wykonywane są różnorodne ćwiczenia fizyczne, gimnastyka, zajęcia usprawniające motorykę ciała jak również uczy prozdrowotnego trybu życia. 

Zakres i poziom świadczonych form pomocy dostosowany jest do możliwości psychofizycznych uczestników.

 

DSC 1631DSC 1630DSC 1623DSC 1628

Strona 1 z 2